Camilerin ana girişleri genellikle ihtişamlı, çift kanatlı
kapılarla inşa edilirken kadınlar kısmının girişi caminin arkasında, bahçesinde,
kuytularda, karanlıklarda, gözden ırakta oluyor. Caminin ta planlamasından
itibaren söz konusu olan bu en nazik deyimiyle “ihmal” göz yaşartıcı değil göz
karartıcı! Kadınların camiye gelmesi genel olarak neden bu kadar rahatsız edici
bulunuyor bilemiyorum. Sanki “gözümüzden ne kadar ırak olurlarsa o kadar iyi!”
deniyormuş gibi. Daha önceki bir yazıda (https://hertaraf.com/koseyazisi-cuma-ya-gittim-gelecegim-ii-siz-iyiligimizi-istiyorsunuz-ama-sanirim-biz-vermeyecegiz-4393)
korumacı cinsiyetçilik (Benevolent Sexism) diye bir kavramdan bahsetmiştim. Doğrusu
kadınlar kısmı girişlerine bakınca insan bir korumacılık göremiyor. Zaten böyle
korumayı da kimse istemiyor. Günlük hayatın her alanında var olmaya çalışan,
varlığı bir ölçüde kabul edilen kadınlar, camide neden bu kadar istenmiyor?
Sosyal Kimlik Teorisi nedir?
Bu soru üstüne kafa yorunca karşımıza sosyolojideki “sosyal
kimlik teorisi” çıkıyor. Teori kabaca birbirleriyle ortak özellikleri olduğunu
düşünen bir grubun, kendilerini diğer gruplardan farklı, başarılı, değerli vs.
addederek diğerlerine uyguladıkları ayrımcı davranışları açıklamakta
kullanılıyor. Toplumda genellikle yabancılara yönelik önyargılı davranışları
tanımlayıcı bir teori. Kendilerini belli bir gruba ait addeden bireyler;
kaydettiklerini düşündükleri başarıda, sahip olduklarını sandıkları
ayrıcalıkta, kendilerinin diye kodladıkları mekânda başka ortaklar istemiyor.
Cumanın bir erkek namazı, caminin bir erkek mekânı olduğu yönündeki bu teoriyle
açıklanabilecek toplumsal algı; kadınlara camilerde istenmediklerini ve güvende
olmadıklarını hissettiriyor. Malumun ilamı gibi olacak ama tekrar etmekte fayda
var: Camiler, cami derneğine bağış yaptığı için camiyi sahiplenen insanların dışında,
camiye gelmek isteyen herkesin gelebildiği, ibadet edebildiği, zaman
geçirebildiği, en önemlisi kendini güvende ve ait hissedebildiği mekânlar
olmalı. Tabi ki bütün camilere güvenlik görevlisi dikmek, kameraları sürekli
izleyip anında müdahale etmek mümkün değil ancak cemaat birbirine göz kulak olursa
kadın cemaatin güvenliği büyük ölçüde zaten sağlanır.
Bu haftaki Cuma namazı cami değerlendirmemiz Ankara
Gölbaşı Şafak Mahallesi Camii:
Cami, Konya Yolunun kenarında ve ana cadde üstünde olduğu
için erkekler kısmı yoğundur diye tahmin ediliyor. Tahmin çünkü kapısından
bakmak bile mümkün olmadığı için konuya dair bir bilgi toplanamıyor. Caminin
altında çok basamaklı bir merdivenle inilebilen paralı tuvaletler mevcut. Caminin
ana girişinde kadınlar kısmını işaret eden bir ok, tabela vs mevcut değil, o
nedenle kadınlar kısmını işaretçi amcaların yardımseverliği sayesinde
buluyorsunuz. Az ama yine merdivenle çıkılan kadınlar kısmı, camiden tamamen
ayrı bir bölüm olarak yapılmış yani aslında kadınlar namazı camide
kılamıyorlar. Kadınlar için düzenlenen oda iki kısımdan oluşuyor, sokaktan
girilen ilk kısmın kapısında bu bölümün sabah ve yatsı namazlarında açık
olduğuna dair bir bilgi var. Burası ayakkabılıkların bulunduğu ve dört beş
kişinin rahatça namaz kılabileceği bir oda. Buradan kadınlar kısmı olarak
düşünülmüş ikinci bir odaya geçiyorsunuz ki on kişinin rahatlıkla namaz
kılabileceği geniş, temiz, aydınlık ve sıcak bir alan. Ses sistemi iyi
çalışıyor, hutbe anlaşılıyor. Ancak caminin içi, minber, mihrap, kubbe vs.
görünmüyor. Dolayısıyla erkek cemaatle asla muhatap olunmuyor. Elektrik
süpürgesi, halı parçası gibi aksesuarlar yok. Namazını oturarak kılmak zorunda
kalanlar için tek bir tabure bulunuyor. Cami değerlendirmelerimizde baktığımız
kriterler arasında güvende olma hali zaten vardı ama son gelişmeler ışığında bu
konuyu daha çok vurgulamak icap ediyor belli ki. Dolayısıyla kadın cemaate
“küçük sürprizler” (!) hazırlanmak istenirse gayet elverişli bir mekân.
Sizden gelecek yeni cami notlarını Hertaraf’ın bilgi@hertaraf.com adresine beklemeye
devam ediyoruz. (Diyanet İşleri Başkanı Ali Erbaş @dibalierbas, Din İşleri
Genel Müdürlüğü @dibdhgm, Ankara Müftülüğü @ankaramuftulugu,
@golbasimuftulugu.)
https://hertaraf.com/koseyazisi-esra-duru-kadinlarin-cumasi-uzerinden-sosyal-kimlik-teorisi-4407
Esra Özer Duru, Ankara, 26 Aralık 2024.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder